Diskussion:Arbetarklassrock: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 55: Rad 55:
<br><br>
<br><br>
Jag vill flika in att det är viktigt att tänka på att vad som gör ett band till arbetarklassrock <i>kan</i> vara att dess <i>publik</i> är arbetarklass och inte nödvändigt behöver innebära att medlemmarna är arbetarklass. Vidare förstår jag inte riktigt motsättningen mellan reaktionärt budskap och arbetarklassrock. Är det något som kännetecknar arbetarklassrock från UK är det väl att den är helt jävla sjuk i [[huvud]]et politiskt? /Nicke
Jag vill flika in att det är viktigt att tänka på att vad som gör ett band till arbetarklassrock <i>kan</i> vara att dess <i>publik</i> är arbetarklass och inte nödvändigt behöver innebära att medlemmarna är arbetarklass. Vidare förstår jag inte riktigt motsättningen mellan reaktionärt budskap och arbetarklassrock. Är det något som kännetecknar arbetarklassrock från UK är det väl att den är helt jävla sjuk i [[huvud]]et politiskt? /Nicke
[[Fil:Man-shorts.jpg|miniatyr|200px|Å hör sen! /Kråkan]]

Versionen från 9 februari 2012 kl. 20.44

Det bär emot att se Manowar på en sån här lista. En smärtsam insikt är att inse hur barndomens hjältar faktiskt bara är Ultima Thule på ett språk man inte riktigt behärskar. Ergo, Manowar är SA för det tyska proletariatet där CCR är Kurt Eisner och USPD för Bayerns emporium.

En undran: är det okej att ta bort saker på listor som denna, exempelvis KSMB som är helt uppåt väggarna?

/Ekis


Jag tycker man kan gnälla lite i hopp om att något ska tas bort, om man har rimliga argument. Så shoot, Ekvald.

/TB

Jag är inte heller något stort Manowar-fan, men DeMaio lovade att ta i med hårdhandskarna då han fick reda på att många av de som jobbade på Getaway inte fått betalt. Så det ska han ha! /HratvinnFlygur


Nej jag accepterar inte att Manowar under några omständigheter skulle flyttas från listan, men det förstod jag det inte som att Ekis ville heller? Alla arbetarklassrockband är ju inte CCR. Men jag blev nyfiken på vad Ekis har att säga om KSMB.

/TB


Gokväll ärade skribenter!

Alltså, mitt problem är att punk i alla dess former alltid har varit ett medelklassfenomen. Ni får ursäkta sociologin men, tyvärr. Att KSMB kom från hederlig del av Stockholmseländet gör ingen egentlig skillnad. Det har bara varit en extra krydda för akademikerkidsen att KSMB har rätt credentials. Det enda egentliga undantaget är den svenska kängpunken, förvisso endast lokalt. Du går av skiftet på Avesta Jernverk, går hem å drar på Uncurbeds förrförra. Nä, fan, du spelar i Uncurbed. Eller så vaknar du i Kristinehamn av alla ställen å botar det med Avskums tidiga, eller varför inte nåt nytt. Kan till och med vara så att du är nostalgisk över när du kunde gå av ett skift för att se cimex spela på rock-borgen. Detsamma gäller självklart köttgrottorna å. Troublemakers är undantagna.

Sedan till själv rocken. Även fast det kanske inte framgick så är det min mening att Manowar inte hör hemma på listan, dom är alltför wagnerska. Däremot funkar allt i The new wave of british heavy metal. Framförallt Judas Priest. Utanför öarna så skulle jag även säga att Accept är true. De tyska Krupparbetarna lär ju ha sjukskrivit sig en masse då Restless and Wild släpptes. Detta kan man tänka sig ledde till att Accept förbjöds på Taiwan och i Sydkorea. Nu svamlar jag.

Å sedan är ju frågan vad ett gäng jäkla hippies, läs Grateful Dead, har på listan att göra.

Men min egentliga frågeställning är hur det funkar med redigering av artiklar. Får man ta lagen i egna händer eller ska det alltid föregås av diskussion? Nu börjar jag bli långrandig å i själva saken så är jag en glad amatör, vet inget om varken arbete eller rock.

/Ekis

PS

Jag glömde det viktigaste. All jäkla oi-punk som använder nå arbetarmumbojumbo som alibi för att spöa pakistanier. Detta gäller alla oi-band utan undantag (kanske blitz då i så fall). Som den gode Marx med efterföljare poängterat, det är skillnad på klass för sig och i sig. Och den reaktionära skiten som britterna bombarderat stackars oskyldiga svenska arbetarungdomar med sedan slutet av sjuttitalet är inte mer arbetarklass-whatever än valfri hobbexkatalog, grus, spik eller varför inte solen.

För att inte tala om den där Bruce Springsteen, fy fan. Han skrattar hela vägen till banken där han sätter in sitt stöldgods. Allt han vet om Amerikats arbetare har han lärt sig i "Deer hunter", å det temat kan ju man mjölka i all evighet. Åtminstone tills revolutionen kommer...

DS DS


Lite kontext: Ovanstående skrivet av en snubbe med mer än 600 högskolepoäng i bagaget, som sen sadlade om och skrev in sig på folkhögskola och nu anser Bob Dylan vara bättre än Neil Young.

Hittills har nog ingen här egentligen reflekterat över vad man får och inte får göra, man har bara gjort. Jag kan störa mig på en del poster men tycker det är bättre att dessa står kvar mot att någon slags makthierarki ska råda. Nu har jag förstås adminrättigheter så jag inser att jag är rätt sårbar i diskussionen. /Kråkan

Och jag hajade aldrig riktigt vart du stod i frågan om Troublemakers? /Kråkan


Troublemakers är goa gubbar.

/Ekis

Jag håller helt och hållet med kamrat Kråkan i frågan och vill lägga till att den här diskussionssidan har varit roligare och mer informativ än väldigt många Nissepedia-inlägg. /HratvinnFlygur

Jag vill flika in att det är viktigt att tänka på att vad som gör ett band till arbetarklassrock kan vara att dess publik är arbetarklass och inte nödvändigt behöver innebära att medlemmarna är arbetarklass. Vidare förstår jag inte riktigt motsättningen mellan reaktionärt budskap och arbetarklassrock. Är det något som kännetecknar arbetarklassrock från UK är det väl att den är helt jävla sjuk i huvudet politiskt? /Nicke

Å hör sen! /Kråkan