Bruksortskäng: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
 
(En mellanliggande sidversion av en annan användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
[[Fil:Bruksdbeat.jpg|200px|thumb|right|''Bruksortskängtriangeln'']]Bruksortskäng är en speciell sorts kängpunk, geografiskt specifik för mellansverige. Än mer specifikt kan genrens kulturella center preciseras till vad som inom akademiska kretsar kallas bruksortskängtriangeln. Bruksortskängtriangelns noder är Hedemora i norr, Örebro i sydväst och Eskilstuna i sydost. Inom denna triangel har all relevant bruksortskäng någonsin producerats. Meanwhile, Asocial, No Security, Svart Parad, Crude SS, Uncurbed m.fl. har alla haft sin bas i den mellansvenska myllan.  
[[Fil:Bruksdbeat.jpg|200px|thumb|right|''Bruksortskängtriangeln'']]Bruksortskäng är en speciell sorts kängpunk, geografiskt specifik för mellansverige. Än mer specifikt kan genrens kulturella center preciseras till vad som inom akademiska kretsar kallas bruksortskängtriangeln. Bruksortskängtriangelns noder är Hedemora i norr, Örebro i sydväst och Eskilstuna i sydost. Inom denna triangel har all relevant bruksortskäng någonsin producerats.Dischange, som blev Meanwhile, Asocial, No Security, Svart Parad, Crude SS, Uncurbed m.fl. har alla haft sin bas i den mellansvenska myllan.  


Vad som skiljer bruksortskängen från vanlig jävla käng är svårdefinierat. Rent generellt handlar det givetvis  om d-takt och risig produktion - business as usual så att säga. Kanske är det den stora finska diasporan inom triangeln som bidrar med ett mystifierande ''[[je ne sais quoi]]'' till evergreens som <i>Offer för ett mord</i> av Svart Parad? Eller bör man söka sig bortom kultur och gå till materia och ekonomiska betingelser, som [[varför Marx hade rätt|Marx]] hade påbjudit? I såna fall finner vi anledningen till bruksortkängens överlägsenhet, i att denna triangel är den del av Sverige som blivit mest brutaliserad av modernitetens framfart (näst de stackars Baggböleborna, men det resulterade inte i nån bra käng). Lika snabbt som löften om guld och gröna skogar kom, lika kvickt ryktes de undan av riskkapitalister som flyttade sina affärer till utvecklingsländer på 80-talet. Den besvikelse och desperation som präglar bruksortskängtriangeln, har onekligen färgat musiken som kommer därifrån.
Vad som skiljer bruksortskängen från vanlig jävla käng är svårdefinierat. Rent generellt handlar det givetvis  om d-takt och risig produktion - business as usual så att säga. Kanske är det den stora finska diasporan inom triangeln som bidrar med ett mystifierande ''[[je ne sais quoi]]'' till evergreens som <i>Offer för ett mord</i> av Svart Parad? Eller bör man söka sig bortom kultur och gå till materia och ekonomiska betingelser, som [[Karl Marx|Marx]] hade påbjudit? I såna fall finner vi anledningen till bruksortkängens överlägsenhet, i att denna triangel är den del av Sverige som blivit mest brutaliserad av modernitetens framfart (näst de stackars Baggböleborna, men det resulterade inte i nån bra käng). Lika snabbt som löften om guld och gröna skogar kom, lika kvickt ryktes de undan av riskkapitalister som flyttade sina affärer till utvecklingsländer på 80-talet. Den besvikelse och desperation som präglar bruksortskängtriangeln, har onekligen färgat musiken som kommer därifrån.


[[Kategori: Musik]]
[[Kategori: Musik]]

Nuvarande version från 26 januari 2017 kl. 13.44

Bruksortskängtriangeln

Bruksortskäng är en speciell sorts kängpunk, geografiskt specifik för mellansverige. Än mer specifikt kan genrens kulturella center preciseras till vad som inom akademiska kretsar kallas bruksortskängtriangeln. Bruksortskängtriangelns noder är Hedemora i norr, Örebro i sydväst och Eskilstuna i sydost. Inom denna triangel har all relevant bruksortskäng någonsin producerats.Dischange, som blev Meanwhile, Asocial, No Security, Svart Parad, Crude SS, Uncurbed m.fl. har alla haft sin bas i den mellansvenska myllan.

Vad som skiljer bruksortskängen från vanlig jävla käng är svårdefinierat. Rent generellt handlar det givetvis om d-takt och risig produktion - business as usual så att säga. Kanske är det den stora finska diasporan inom triangeln som bidrar med ett mystifierande je ne sais quoi till evergreens som Offer för ett mord av Svart Parad? Eller bör man söka sig bortom kultur och gå till materia och ekonomiska betingelser, som Marx hade påbjudit? I såna fall finner vi anledningen till bruksortkängens överlägsenhet, i att denna triangel är den del av Sverige som blivit mest brutaliserad av modernitetens framfart (näst de stackars Baggböleborna, men det resulterade inte i nån bra käng). Lika snabbt som löften om guld och gröna skogar kom, lika kvickt ryktes de undan av riskkapitalister som flyttade sina affärer till utvecklingsländer på 80-talet. Den besvikelse och desperation som präglar bruksortskängtriangeln, har onekligen färgat musiken som kommer därifrån.