Oskrivna avhandlingar: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 3: Rad 3:
=Förteckning=
=Förteckning=
*''Le som en Leif Walter: En genealogisk kartläggning av Mora Träsks betydelse för den svenska trallpunken''
*''Le som en Leif Walter: En genealogisk kartläggning av Mora Träsks betydelse för den svenska trallpunken''
I avhandlingen blandas kvalitativa intervjuer och närläsningar av sångtexter för att etablera ett tydligt släktskap (ja ett kausalt socialt samband enligt författaren) mellan Mora Träsks dagisturnéer på 1980-talet och trallpunkens födelse och popularitet på 1990-talet. Enligt författaren behövde den svenska befolkningen tränas kognitivt för att motta trallpunkens estetik på 1990-talet genom att lyssna på Mora Träsks ''Kaviar, sånglekar & tigerjakt'' (1981) i inspelad form, så väl som "in concert". Utan ett decennium av denna sociala och  kognitiva disciplinering hade aldrig DLKs ''Le som en fotomodell'' (1991) blivit en storsäljare och svenska ungdomar hade aldrig lagt sina tonår på att lära sig riffen till ''Fina flickor'' (1994), och än mindre haft självförtroendet att framföra den på hemmafester.  
I avhandlingen blandas kvalitativa intervjuer och närläsningar av sångtexter för att etablera ett tydligt släktskap (ja ett kausalt socialt samband enligt författaren) mellan Mora Träsks dagisturnéer på 1980-talet och trallpunkens födelse och popularitet på 1990-talet. Enligt författaren behövde den svenska barnbefolkningen tränas kognitivt för att motta trallpunkens estetik på 1990-talet genom att lyssna på Mora Träsks ''Kaviar, sånglekar & tigerjakt'' (1981) i inspelad form, så väl som "in concert". Utan ett decennium av denna sociala och  kognitiva disciplinering hade aldrig DLKs ''Le som en fotomodell'' (1991) blivit en storsäljare och svenska ungdomar hade aldrig lagt sina tonår på att lära sig riffen till ''Fina flickor'' (1994), och än mindre haft självförtroendet att framföra den på hemmafester.  




[[Kategori: Vetenskaper]]
[[Kategori: Vetenskaper]]

Versionen från 23 april 2020 kl. 07.06

Oskrivna avhandlingar är den oändliga massa akademisk text som mycket väl skulle kunna ha skrivits, men som av olika skäl inte blivit det. Här på Nissepedia samlas en lista över de avhandlingar som tyvärr bara existerar i sina orealiserade potentialiteter.

Förteckning

  • Le som en Leif Walter: En genealogisk kartläggning av Mora Träsks betydelse för den svenska trallpunken

I avhandlingen blandas kvalitativa intervjuer och närläsningar av sångtexter för att etablera ett tydligt släktskap (ja ett kausalt socialt samband enligt författaren) mellan Mora Träsks dagisturnéer på 1980-talet och trallpunkens födelse och popularitet på 1990-talet. Enligt författaren behövde den svenska barnbefolkningen tränas kognitivt för att motta trallpunkens estetik på 1990-talet genom att lyssna på Mora Träsks Kaviar, sånglekar & tigerjakt (1981) i inspelad form, så väl som "in concert". Utan ett decennium av denna sociala och kognitiva disciplinering hade aldrig DLKs Le som en fotomodell (1991) blivit en storsäljare och svenska ungdomar hade aldrig lagt sina tonår på att lära sig riffen till Fina flickor (1994), och än mindre haft självförtroendet att framföra den på hemmafester.